پدیده_رنسانس و به تبع آن انقلابهای علمی وصنعتی،سبب تئوریزه شدن الگویی جهانی برای جامعه_سازی و مدیریت جهان شد که به آن «جامعهمدنی» گفته میشود.
جامعه_مدنی الگویی است که فیلسوفان غربی برای سعادت بشری ترسیم کردند و در بطن آن یک الگوی_سبک_زندگی نیز وجود دارد.
این نظریه دارای شاخصهایی ست که در تعارض شدیدبا نظریه مدینه_النبی ست.
اما فرق_اساسی بین این دو نظریه چیست؟
مدینه النبی یک مدل جامعه سازی و مدیریت جهان است که توسط پیامبر ارائه شده است.ایشان به عنوان تئوریسین جهان_بینی_الهی وطرحی نو در ساخت ظاهری و باطنی شهر مدینه در عربستان به عنوان پایتخت جهان اسلام به کار برد.این طرح قطعاً طرحی محدود به مدینه نبوده، بلکه طرحی جهانی برای مدیریت جامعه بشری بوده است.
شاخصههای طرح پیامبر در خود پایتخت جهان اسلام که توسط پیامبر بنا شده بود و نیز دوره 230 ساله معصومین بنا به وجود عوامل متعدد به صورت کامل و جامع محقق نشد ولی کلام مشترک بین همه انبیا و معصومین این بوده است که محقق_کننده واقعی شاخصهای «مدینه النبی» حضرت_صاحب_الامر(عج)است.
میتوان مولفههای «مدینه النبی» پیامبر(ص)، که طرح جامعه_سازی ایشان برای ساخت و مدیریت جهان بشریت بوده را با سه معیار و یک هدف مطرح کنیم:
حکمت_گرایی
عفت_گرایی
عدالت_محوری
شعار_اسلام و هدف اصلی این سه شاخص جمله «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» است که پیام آن خدا_محوری و معنویت گرایی است.
اما در جامعه_مدنی، نظریهپرداز و تئورسین ،فیلسوفی منقطع_از_غیب و معتمد به عقل خود است.
شاخص های جامعه مدنی به قرار زیر است:
علم_گرایی
لذت_گرایی
سود_طلبی
♦️هدف کلی جامعه مدنی امانیسم و انسان_محوری است و شعار آنها این است:« هر آنچه از درون من میجوشد، دستور العمل من است.»
باور به این اعتقاد یعنی انسان امیال و غرایز انسانی را بدون کنترل عقل_و_دین بر خود و جامعه حاکم نماید، آن وقت است که پیدا کردن تفاوت بین جامعه_بشری و جامعه_حیوانی بسیار سخت خواهد بود.(به نقل از کانال اندیشکده سبک زندگی-عباسی اصل)
برچسب : نویسنده : aolguo1 بازدید : 148